top of page
Search
  • biankamegyeri31

Hasznos tippek, tanácsok

Szóval idáig kb. csak az utazásokat osztottam meg veletek, amik biztosan élvezhetők meg izgik voltak, de most így összefoglalásképp kicsit szerettem volna adni néhány tippet is, megosztani, amit én fél év alatt itt tanultam és nektek, akik kijönnek ide esetleg hasznos lehet:)

Leginkább az anyagiakra térek most rá, mert itt érdemes azzal foglalkozni mindenképp. Az erasmus ösztöndíj ugye most emelkedett, ami nagyon jó, én mikor kijöttem januárban akkor havi 540 eurót kaptam, ami 4 hónapra összesen kb 2150 volt, de ezt még át is kellett váltani fontba, ami miatt még lejön belőle. Ez körülbelül olyan 1800 (talán kicsit több) fontra jött ki. Azt tudni kell, hogy a kollégium itt nagyon drága, én ilyen középkategóriásba kerültem be, meg kell jelölni jelentkezéskor a sorrendet, hogy melyikeket szeretnéd, én a legolcsóbbat raktam legelső helyre, de nem azt kaptam, ezért többre jött ki. A kollégiumért összesen kb 2100 fontot kellett fizetnem. Ezzel azt akarom mondani, hogy az erasmus pénz lehet soknak tűnik, de konkrétan az itteni szállásomra sem volt elég. Én úgy tudtam kifizetni a kollégiumot, hogy megigényeltem a szociális alapú kiegészítő támogatást is, ami plusz havi 200 euró volt, mostanra 250 (az erasmus pedig 600) és így kijött a koli, amit amúgy 2 részletben kellett kifizetni, egyszer kb amint odaértem a felét, aztán a kövit április végén. Szóval így kijött, plusz maradt is még egy kicsi, de semmiképpen sem elég ahhoz, hogy abból meg is éljek, ezért minden, amire itt költöttem kolin kívül, az saját zsebből ment.

Azt, hogy mennyi az a minden, őszintén pontosan nem tudom, mert sose számoltam ki, hogy havonta mennyit költök, az elején próbáltam spórolni, aztán az uccsó hónapra ezt már annyira elengedtem és átvettem ezt a "nem gáz, ha költök, most úgyis nyaraláson vagyok" meg "ahh, utolsó hónap, most muszáj kiélvezni" stb hozzáállást. Ha meg kéne saccolnom akkor igen, egy ilyen 150-200 ezret havonta biztos elköltöttem, ami nem kevés (300-400 font).

Tippek, amiket a pénzköltéssel kapcsolatban tudok adni: ha bevásárolni mentek Lidl a legolcsóbb supermarket, én legtöbbet oda jártam, utána talán a tesco, de a tesco express drágább, mint a nagy tesco, a spar pedig iszonyat drága összehasonlítva. Elég sokat mentem kávézókba, éttermekbe, valszeg ez rádobott azért, de ha itt vagyok, akkor már ki akartam próbálni amit csak lehet.

Utazáshoz többször használtam a UNIDAYS nevű appot/weboldalt, ami diákoknak ad kedvezményt számos helyre, a national express buszokhoz 15 %-ot ad, viszont arra figyeljetek, hogy csak akkor érvényes, ha 3 nappal az út előtt vásárlod meg a jegyet.

A busz és vonat árak nem állandóak, úgyhogy azt nem tudom megmondani egy út kb mennyibe fájna, ki kell fogni az olcsóbb napokat, járatokat.

Big tipp, hogy mindenképp csatlakozzatok az ESN Aberystwyth-hez. Anyagilag megéri szerintem, ha vesztek egy ESN card-ot még az elején (10font), ha sokat jártok eseményekre, melyekért néha fizietni kell, akkor az kedvezményt ad, plusz kedvezményt ad más helyekre is, pl ryanair repülőjáratokra stb.

Másik szempont pedig, a társaság, ami miatt iszonyat megéri, mert nincs könnyebb módja találkozni más erasmusosokkal, mint csatlakozni az ESN-hez és általában elég szupi programokat szerveztek, a szervezők iszonyat jófejek, igyekeznek minél több programot szervezni folyamatosan a félév során, igazából nem is tudom elképzelni a félévet ESN nélkül.

Vásárlás terén még annyi, hogy kb. olyan ruhákat hozzatok, amiket szerettek is, mert Aberben nincsenek nagyon ruhaboltok, se kb semmilyen nagyobb bolt, bevásárlóközpont meg pláne, úgyhogy ha valami kell, azért egy nagyobb városba (általában Cardiff, Birmingham) tudtok elmenni, vagy online rendelni.

Az időjárás mind tudjuk milyen itt, az eső annyira nem állandó, mint gondolnátok, de szél az mindig van a tenger miatt. Én kihoztam az esernyőm, de konkrétan egyszer nem használtam. Itt ha esik az eső az emberek (gondolom annyira hozzá vannak szokva meg a szél miatt teljesen feleseleges lenne elővenni, nem lehetne amúgy sem használni) nem vesznek elő esernyőt, csak mennek tovább a dolgukra, mintha mi sem történne, ami az elején nagyon furcsa volt, de aztán igazából hozzászoktam és én is ezt csinálom. Plusz időjárástól függetlenül úgy öltözködnek, ahogy akarnak, nem ritka ha az egyik ember elsétál melletted kabátban vastagon beöltözve, a másik pedig papucsban meg rövidnadrágban.

Első külföldre költözőknek még annyi tipp, hogy csak a legalapabb dolgokat hozzátok ki, amire tényleg szükségetek van, mert én két bőrönddel jöttem és nagyon sok felesleges cuccal és idő közben úgyis annyi dolgot fel fogtok halmozni, hogy nehéz lesz mindent hazavinni, amivel én szenvedek is most rendesen, úgyhogy tanuljatok az én hibámból, ne sajátból!

Most ennyi jut eszembe, de amint több is eszembe jut hozzáírom a poszthoz.

Remélem valamennyire hasznos infók voltak:)


13 views0 comments

Recent Posts

See All

Egyetem, kurzusok

Az elején 2 impressive fact, hogy a padovai egyetem ebben az évben lett 800 éves, a másik pedig, hogy a világon először itt diplomázott le nő. Ez a poszt inkább azoknak lesz érdekes, akik pszichológiá

Post: Blog2_Post
bottom of page